Daca ai in familie un nou membru atunci cu siguranta te gandesti la primul si cel mai important eveniment din viata micutului si anume: botezul.
Acesta nu trebuie considerat o traditie, si nici un drept, sau un act religios ci mai degraba atunci cand spunem Botez, ar trebui sa ne gandim ca la actul fundamental al fiecarui crestin ordodox.
Semnificatia botezului
In Sfanta Scriptura, apare de mai multe ori actul botezului, primul cu care ne intalnim fiind botezul lui Ioan in raul Iordan, (moment in care a primit si numele de Ioan Botezatorul) numit si "botezul pocaintei", urmat de botezul Domnul Iisus Hristos. Desi Mantuitorul nu a avut nevoie de botez intrucat in El nu a fost gasit pacat, a dorit sa respecte porunca divina, transformand astfel botezul intr-un act de ascultare si supunere.Cuvantul Botez, provine din limba greaca si are semnificatia: "a se cufunda". In religia ortodoxa, botezul reprezinta primaTaina Sfanta, urmata de celelalte 6: Taina Sfantului Mir, Taina Sfintei Impartasanii, Taina Spovedaniei, Taina Hirotoniei, Nunta si Taina Sfantului Maslu.
Prin savarsirea acestui act, pruncul devine membru al trupului si Bisericii lui Hristos si se naste din nou in Hristos.
Botezul se realizeaza prin afundarea de 3 ori in apa sfintita, de catre preot sau episcop, rostindu-se cuvintele: “Se boteazã robul lui Dumnezeu …. In numele Tatalui, Amin, si al Fiului, Amin, si al Sfantului Duh, Amin; acum si pururea si in vecii vecilor, Amin”.
Candidatul dobandeste astfel iertarea pacatului stramosesc dar si a tuturor pacatelor savarsite pana in acel moment (in cazul botezului unul adult).
Pruncii sunt adusi la botez intre 8 si 40 zile dupa nastere. Un copil trebuie adus la botez din mai multe motive, dintre care cel prioritar este faptul ca acestia au de la nastere pacatul stramosesc, de care pot scapa doar prin botez, asa cum spune si Sfanta Scriptura: "De nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in Imparatia lui Dumnezeu" (loan 3:5).
Sfantul Botez se realizeaza numai o singura data in viata, caci doar o data se iarta pacatul stramosesc si o data se naste omul din nou, urmand ca pacatele savarsite dupa botez sa se ierte prin Sfanta Taina a Pocaintei.
Slujba de botez
In bisericile ortodoxe, slujba de botez este compusa din mai multe momente.
Primul moment este reprezentat de lepadari sau exorcisme. In locul pruncului, vor fi nasii cei care se vor lepada de Satana. Momentul urmat acestuia este rostirea crezului de 3 ori, de catre nas sau nasa. Urmeaza sfintirea apei si aprinderea lumanarilor, rugaciunile rostite pentru cel care urmeaza sa fie botezat si punerea uleiului sfintit in apa de botez.
Aprinderea lumanarilor arata ca in momentul botezului, in sufletul celui botezat se aprinde lumina lui Hristos, candela vietii si credintei, lumina ce va lumina calea vietii, daca se pazeste de pacat, umbla pe calea dreapta si pazeste poruncile lui Dumnezeu.
Cea mai importanta parte este insusi actul botezul pruncului. Preotul sfinteste apa in care se va boteza noul nascut.
De ce se scufunda copilul in apa sfintita?
Afundarea intreita reprezinta doua lucruri importante: primul este simbolizat de sacrificiul Mantuitorului, iar al doilea sacrificiul omului vechi si curatarea pacatului stramosesc. Scoaterea din apa inchipuie invierea din ziua a 3a a Mantuitorului si nasterea omului nou, curat si sfant in Hristos.
Apa reprezinta aici un semn de curatare a pacatelor iar dupa afundare omul iese curat si eliberat de pacatul stramosesc.
Dupa aceste etape noul botezat se infasoara in panza alba curata. Urmeaza alte rugaciuni, timp in care preotul unge trupul noului nascut cu Sfantul si Marele Mir.
Impartasirea cu Trupul si Sangele lui Hristos este momentul in care noul botezat primeste cea de a treia Sfanta Taina, numita Sfanta Impartasanie.
Pe langa Crez, preotul citeste si din Evanghelii, astfel din cartea Romani 6: 3-11, va rosti:
"Fratilor, cati in Hristos ne-am botezat, intru moartea Lui ne-am botezat. ingropandu-ne-am cu El impreuna prin botez intru moarte, ca, precum S-a sculat Hristos din morti prin slava Tatalui, asa si noi intru innoirea vietii sa umblam. Ca de sintem impreuna saditi dupa asemanarea mortii Lui, deci si invierii Lui vom fi partasi. Aceasta stiind, ca omul nostru cel vechi cu Dinsul impreuna s-a rastignit, ca sa se strice trupul pacatului, ca sa nu mai slujim noi pacatului. Ca cela ce a murit s-a indreptat de pacat; si de am murit cu Hristos, credem ca vom si invia cu Dinsul, stiind ca Hristos, Carele S-a sculat din morti, nu va mai muri, ca moartea pre Dinsul nu-L mai stapineste. Ca cela ce a murit pacatului, o data a murit; iar cela ce viaza, lui Dumnezeu viaza. Asa si voi socotiti-va pre voi a fi morti pacatului si vii lui Dumnezeu, intru Hristos Iisus, Domnul nostru." (Romani 6, 3-11).
In timpul actului de botez, aceste momente-cheie sunt foarte importante chiar daca majoritatea dintre noi nu cunoastem in detaliu semnificatia acestora.
In articolul de astazi insa, vom explica si iti vom oferi mai multe detalii despre unul dintre aceste momente, si anume: crezul ortodox la botez.
Istoric si semnificatie Crez
Cuvantul „Crez” vine din limba latina de la cuvantul "credo", care inseamna "EU CRED".Exista mai multe tipuri de crez, care circula inca din vechime, iar acestea sunt: crezul apostolic (aparut la Roma; se rosteste in Bisericile occidentale la Botez), crezul atanasian (aparut in limba latina, si era recitat la serviciile divine de Duminica dimineata) si crezul niceo-constantinopolitan sau Simbolul credintei.
Crezul reprezinta Simbolul Credintei Ortodoxe si a fost formulat la cele doua sinoade ecoumenice: primul a avut loc la Niceea in anul 325, iar al doilea tinut la Constantinopol in 381, motiv pentru care se numeste si crez niceo-constantinopolitan. Acesta a fost intocmit prin adunarea a 318 mari parinti ai Bisericii Crestine veniti din toate partile, printre care: Sf. Nicolae de la Mira Lichiei, sf. Atanasie cel Mare, Patriarhul Alexandriei, si multi altii.
De atunci Crezul se pastreaza cu sfintenie in toate bisericile crestin ortodoxe.
Crezul se rosteste la fiecare Liturghie, la oficierea botezului sau impreuna cu rugaciunile noastre zilnice. Acesta a fost introdus in Sfanta Liturghie in anul 471 de catre Antiohia Petru Gnafevs.
Crezul este introdus in contextul botezului, acesta avand baza biblica.
In Faptele Apostolilor, Capitolul 8, versetele 36-38, ni se aduce la cunostinta faptul ca fara marturisirea credintei nu se poate infaptui actul botezului.
Asa cum afirma Mantuitorul Iisus Hristos, pentru a beneficia de viata vesnica, trebuie doar sa credem: "Cel ce va crede si se va boteza se va mantui..." (Marcu, 16, 15-16). Acest lucru sta la baza rostirii crezului ortodox in cadrul botezului. Astfel cel care vine la Taina Sfantului Botez, daca este adult trebuie sa recite sau sa citeasca crezul de 3 ori.
In cazul noilor nascuti, acestia nu-si vor putea marturisi singuri credinta, dar nu pot fi nici lasati nebotezati, de aceea cei care vor rosti Crezul vor fi nasul (daca pruncul este baiat) sau nasa (daca pruncul este fetita), reprezentand un moment emotionant in care acestia sunt implicati direct.
Acestia trebuie sa stie pe de rost Crezul, pe care il vor rosti la momentul potrivit. Rostirea Crezului pecetluieste solemn unirea cu Hristos.
Nasul/Nasa este de acum parintele spiritual al noului botezat, fiind responsabil impreuna cu parintii de educarea religioasa a micutului, invatandu-l adevarul dreptei credinte. De retinut este faptul ca nasii trebuie sa fie persoane crestin ortodoxe, sa aibe o viata curata si sa iubeasca legea ortodoxa, asumandu-si responsabilitatea pe care o cere acest rol.
De ce se citeste Crezul? Pentru ca in primul rand, asa cum am mai mentionat, citindu-l, ne marturisim credinta adevarata in Sfanta Treime (Dumnezeu Tatal, Fiul si Duhul Sfant), dar si in Biserica intemeiata de Domnul Isus, invierea mortilor si viata vesnica.
Pruncii vor fi botezati astfel pe temeiul credintei preotului si al nasilor. Rostirea Crezului in locul pruncului nu inseamna doar credinta ci si iubire si garanteaza astfel credinta crestin ortodoxa noului nascut.
Acestea sunt cateva dintre motivele pentru care crezul la botez, este un lucru de o importanta deosebita (atat spirituala cat si personala). Crezul este marturisirea noastra de credinta si de aceea orice crestin ortodox trebuie sa stie pe dinafara sfintele cuvinte si scumpe ale Crezului.
Crezul ortodox este alcatuit din 12 articole, astfel:
Articolul 1 - Cred intru unul Dumnezeu, Tatal Atotstiitorul, Facatorul cerului si al pamantului, al tuturor celor vazute si nevazute.
Articolul 2 - Si intru unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul-Nascut, Carele din Tatal S-a nascut mai inainte de toti vecii. Lumina din lumina, Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, nascut nu facut; Cel de o fiinta cu Tatal, prin Carele toate s-au facut.
Articolul 3 - Carele pentru noi oamenii si pentru a noastra mantuire S-a pogorat din ceruri si S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Maria Fecioara, si S-a facut om.
Articolul 4 - Si S-a rastignit pentru noi in zilele lui Pontiu Pilat si a patimit si S-a ingropat.
Articolul 5 - Si a inviat a treia zi, dupa Scripturi.
Articolul 6 - Si S-a suit la ceruri si sade de-a dreapta Tatalui.
Articolul 7 - Si iarasi va sa vina cu slava, sa judece vii si mortii, a Carui Imparatie nu va avea sfarsit.
Articolul 8 - Si intru Duhul Sfant, Domnul de viata facatorul, Carele de la Tatal purcede, Cela ce impreuna cu Tatal si cu fiul este inchinat si slavit, Carele a grait prin prooroci.
Articolul 9 - Intru una, sfanta, soborniceasca si apostoleasca Biserica.
Articolul 10 - Marturisesc un Botez, intru iertarea pacatelor.
Articolul 11 - Astept invierea mortilor.
Articolul 12 - Si viata veacului ce va sa fie. Amin.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu